Novela zákona o elektronické komunikaci platí už od 1.1.2022. Zásadním způsobem mění pravidla pro práci s cookies. Co to pro Vás znamená? Jak se na to připravit? A které dostupné cookie lišty splňují nová pravidla? Na všechny tyto otázky Vám dnes odpovím.
Od ledna je povinností každé webové stránky získat aktivní a dobrovolný souhlas s marketingovými i analytickými cookies. A právě v tom slovíčku “aktivní” může být problém, protože tak možná přijdeme všichni o velkou část našich dat. Jako souhlas už nebude nadále brán pouhý fakt, že návštěvník s webem interaguje. To může značně komplikovat analytiku a rozhodování. Neházejte však flintu do žita, vždycky je tu cesta.
Každý web tak bude potřebovat cookie lištu pro sběr souhlasů. Abyste splnili nové požadavky, měl by tento prvek splňovat pravidla, která doporučuje advokátka Petra Dolejšová ve svém článku.
Zásadní podmínkou je, aby byl souhlas návštěvníka stránek zcela dobrovolný. Pokud Vaše cookie lišta splňuje následující pravidla, pak nebude pochyb, že jde o dobrovolný souhlas.
Na závěr tohoto odstavce je nutné dodat, že popup cookies okno nemusí obsahovat křížek pro jeho zavření, pokud obsahuje tlačítko “odmítnout všechny”.
Na internetu najdete několik nástrojů pro vytvoření cookie lišty. Jak si ale vedou z pohledu výše zmíněných pravidel? Hodnotili jsme 6 z nich a snažili jsme se najít plně vyhovující řešení.
(Nehodnotíme pravidlo č. 7, protože toto je samotnou podstatou nástrojů pro cookie lišty.)
Nástroj Cookiebot nabízí celou řadu modifikací a můžete si lištu či popup uzpůsobit dle libosti. Pozor však u popupu, protože při jeho zvolení může dojít k porušení pravidla o agresivitě. Popup totiž zakrývá obsah webu a na mobilu dokonce zakryje celou obrazovku. Obyčejná cookies lišta je naopak zcela v pořádku.
Malou nevýhodou může být cena, protože verze zdarma je pouze do 100 substránek na Vaší doméně. Cena pro 500 substránek je 9EUR a dále s přibývajícím počtem substránek narůstá.
Z hlediska uživatelské přívětivosti, široké škály nastavení se nicméně jedná o výborné řešení splňující požadavky novely.
České řešení s nabídkou vyskakovací cookie lišty a popup okna. U popup okna dochází k zakrytí obsahu webu a to především na mobilu. Nicméně popup není tak velký, jako u CookieBota a ani na mobilní zařízení nezakrývá kompletně celou stránku. Nicméně pokud chcete 100% vyhovět novým pravidlům, tak popup okna umístěná uprostřed stránky nejsou tím pravým řešením. Nutna však dodat, že Cookie2022 Vám v rámci svých služeb umístění jistě ochotně upraví dle Vašich požadavků.
Jistě Vás opět zajímá cena. Cookies 2022 jdou cestou jednorázového poplatku a v nejlevnější variantě je cena 5 990 Kč bez DPH za web. Výhodou je, že se nemusíte o nic starat a o vše se postarají specialisté.
Jistě jste si všimli podobnosti tohoto řešení s Cookiebotem. Obě společnosti se rozhodli spojit síly a proto je vzhled a funkcionalita cookie řešení od Usercentrics totožná s tím od Cookiebota.
Rozdíl je ovšem v ceně. Usercentrics je komplexní řešení nabízející další nadstavbu služeb pro Váš web. Při měsíční návštěvnosti stránek do 20 000 je cena tohoto řešení 39 EUR a s přibývajícím počtem návštěv i tato cena roste.
Z hlediska novely je tento nástroj zcela vyhovující. Nicméně vzhledem k jeho komplexnosti a ceně je spíše až přílišným luxusem pro menší weby.
Další řešení, které je perfektně připravené z hlediska novely. Ani na mobilu není lišta příliš otravná a nezakrývá většinu obsahu webu. Dokonce zde máte možnost lištu zavřít jak křížkem tak tlačítkem “odmítnout všechny”.
A cena? Do 100 substránek a 25 000 návštěv měsíčně zdarma. Nejlevnější tarif, do 500 substránek a 50 000 návštěv měsíčně, je za měsíční poplatek 4,95 EUR.
A na závěr zde máme ještě francouzské řešení, které také splňuje nová pravidla. V základní a plnohodnotné verzi je dokonce zcela zdarma. Nicméně pokud budete chtít editovat vzhled, jazyk, texty a mít řešení vždy aktuální, je třeba přistoupit na měsíční poplatek 15 EUR.
Tady není co dodat. Řešení od Cookie-lista.cz novele vyhovovat nebude. Buďme však feroví, jedná se o volně dostupný nástroj, který byl navržen především pro dříve platná pravidla. Každopádně od 1.1.2022 byste tuto cookie lištu používat neměli, pokud nedojde ze strany autora ke značné úpravě.
Dostupných řešení, jak splnit nová pravidla pro souhlas s cookies je spousta. Drtivá většina z placených nástrojů je již navíc připravena na 100 % a máte tak jistotu, že Vás žádná kontrola nemůže nachytat.
Pokud se rozhodnete pro jiné řešení, než zde prezentované, zkontrolujte si vzhled cookie lišty také na mobilu. Ani zde by neměla lišta zakrývat obsah webu.
Otázkou samozřejmě zůstává, zda Vám budou jednotlivá řešení dávat smysl i z hlediska měsíčních poplatků. Ale to už je na každém z Vás…
Nelze předpokládat, že 100 % návštěvníků Vašich stránek udělí souhlas se zpracováním cookies. Na výši souhlasů bude mít jistě významný vliv způsob zpracování cookies lišty.
Do testování se pustila společnost DHL a podařilo se jim najít variantu, která získá souhlas až od 70 % návštěvníků. Takže i při nejlepším nalezeném způsobu, přijdete až o 30 % dat.
Kompletní výsledky testu DHL naleznete zde: Despite GDPR: Up to 70% Analytics Opt-in rates – why extensive testing is worth every minute of effort
Krátce k výsledkům testů:
V první variantě bylo zjištěno, že nejlepších výsledků dosahuje pop-up okno s tlačítky pro přijetí všeho, odmítnutí všeho a nastavením cookies. Toto varianta dosáhla na úspěšnost 56,1 %.
DHL výsledky interpretují takto: “Neobtěžující cookies lišta sice nikoho neobtěžuje, ale také nikoho nemotivuje k tomu s ní něco dělat. A pokud navíc dáme lidem možnost odmítnout všechny cookies, tak to dělat budou.”
Ve druhé variantě došlo k odstranění tlačítka pro odmítnout vše, byly přidány detailní popisy jednotlivých cookies a bylo testováno umístění lišty.
Nejlépe vyšla varianta s umístěním lišty v levém panelu s detailním popisem. Zde byla zaznamenána úspěšnost 70 % získání souhlasu se zpracováním cookies.
Můžete vidět také určitou paralelu mezi úspěšností získání souhlasu a počtem splněných pravidel vyplývajících z novely. Pokud se budete striktně držet splnění všech pravidel, pak pravděpodobně přijdete o velkou část dat. A to především pokud splníte pravidlo o umístění tlačítka s možností odmítnou vše (nebo křížku) a pokud lišta nebude alespoň v malé míře obtěžující.
Problémem této varianty je mobilní verze webu. Lišta zakrývá kompletní obsah webu a umožní Vám z webu vidět vlastně jen logo společnosti. Toto už bude z hlediska agresivity získání souhlasu pravděpodobně problematické.
Vybrat si správný balanc mezi plněním pravidel a ztrátou dat je tak na každém z Vás. Tímto Vás ale v žádném případě nenabádáme k obcházení pravidel s cílem získat více dat.
Pokud používáte některou z platforem, jako je Shoptet a jiné, informujte se u poskytovatele tohoto systému, zda nemá již předpřipravené technické řešení pro získání souhlasu s cookies. Vám by tak mohla odpadnout starost s výběrem jiných řešení.
Na závěr bych rád poděkoval Petře Dolejšové za její (ne)právní tipy a celkovou korekturu článku z právního hlediska.