Na den 10.5.2021 jsem měl naplánováno rozšíření e-mailové sekvence o celkem 7 e-mailů. Témata a textace e-mailů jsem ladil posledních pár dní tak, aby informace v nich obsažené pomohly našim zákazníkům zvýšit konverzní poměr, počty objednávek a další pro ně důležité metriky. Těšil jsem se, až e-maily vypustím do světa. To jsem ještě netušil, co mě čeká.
Zhruba ve 13 hodin jsem se tedy přihlásil do Smartemailingu, který pro odesílání e-mailů používáme. Vše potřebné jsem nastavil a s pocitem dobře odvedené práce nástroj zavřel. Všech 7 e-mailů bylo připraveno k postupnému odeslání, ke kterému mělo dojít vždy po 4-5 dnech.
Kolem 14:30 jsem se nic netušící přihlásil na pracovní e-mail. A teď to přišlo! E-mail byl plný zpráv od klientů, kteří odepisovali na mé nové e-maily. Ano, na ty e-maily, které se měly odeslat vždy až po 4-5 dnech. Krve by se ve mně nedořezali a nevěřícně jsem koukal, co se to vlastně děje.
Přihlásil jsem se do Smartemailingu, kde na mě čekalo nemilé překvapení. E-maily byly odeslány až na 1777 kontaktů. Všech 7 e-mailů se odeslalo během 20 minut. Znovu se o mě pokoušel infarkt.
Bylo třeba jednat. Postupně jsem odepsal všem nespokojeným zákazníkům. Některým omluva a vysvětlení problému stačilo. Někteří mi dokonce napsali pár slov útěchy, což mě v daný moment alespoň trochu uklidnilo. Nicméně se samozřejmě našli i zákazníci, kteří ihned odhlásili odběr novinek Notifikuj. Kolik jich bylo?
Samozřejmě jsem si průběžné výsledky prošel už 10.5.2021 (tedy v den, kdy to všechno nastalo), ale to bylo ještě brzy na nějaká závěry.
Čas detailního vyhodnocení 11.5.2021 12:00
Celkem se odhlásilo 143 kontaktů. To odpovídá 8 % ze všech kontaktů, na které e-maily dorazily.
Můžete namítat, že úbytek kontaktů ještě poroste. Ano, toho jsem si vědom. Ale největší úbytek nastává v prvních hodinách po odeslání. Předpokládám tedy, že celková ztráta bude odpovídat maximálně 10% odhlášení.
Vše špatné je i pro něco dobré. O co jde konkrétně:
Kde se tedy stala chyba? Při nastavování režimu odesílání e-mailů jsem nastavil špatnou podmínku. Jak vidíte na obrázku níže, nastavil jsem možnost č. 2. Tedy “Odeslat na nové i existující kontakty (nastavení časování je respektováno)”. Tato možnost však odešle e-maily zpětně i těm, kteří již v minulosti splnili časovou podmínku pro odeslání.
Možnosti č. 1 a č. 3 by byly v pořádku a odeslaly by e-maily postupně.
Pokud přidáváte nové e-maily do již aktivní kampaně, vždy je přidávejte po jednom. Zároveň kontrolujte, co se stane po jejich přidání.
V případě, že se taková chyba stane, využijte ji ve svůj prospěch. Já nyní vím, které předměty e-mailů jsou pro naše zákazníky zajímavé a které bych měl naopak upravit.
A jaký je tedy závěr tohoto neplánovaného experimentu? Pokud pustíte podobnou salvu e-mailů na Vaše kontakty, nemusí to nutně znamenat zničení kompletní databáze. Ano, přijdete o několik kontaktů a to není dobré. Nicméně, jak vidíte, jedná se “pouze” o 10% míru odhlášení. Není to málo, ale nejedná se o tragédii. Pokud k něčemu takovému dojde, poučte se z toho a využijte získané informace naplno.